דבורה כשופטת ונביאה

מערכת אוצר התורה - ושננתם | ניסן תשע"ט

שאלה

שלום כבוד הרב! אני וחברתי מכינות מאמר קודש על דבורה הנביאה. ועלתה לנו שאלה שמאוד מעניינת אותנו, והשאלה- מהיכן היה לדבורה הנביאה יכולת להגיד לברק שהם ינצחו במלחה מול סיסירא? והאם ניתן ליכתוב שה' בחר בדבורה(באישה) בגלל אמונתה הגדולה לעומת אותו הדור, ולא בחר בשופט(זכר) לעמ''י?

תשובה

שלום וברכה. בהצלחה רבה בעבודתכן!

ראשית, דבורה נמנית כאחת משבע נביאות שהתנבאו לישראל, וממילא מובן כיצד היא ידעה שהם ינצחו במלחמה (אגב מעניין שחז"ל ציינו רק את שמות הנביאות ולא את שמות הנביאים). 
לגבי השופטים - צריך לחלק בין תפקיד השופט לבין הנבואה. הנבואה היא דרגה אישית של דבורה וזה בזכות מעלותיה הרבות. הרמב"ם במורה נבוכים מונה את ההכנות הנצרכות לאדם על מנת להגיע לדרגה של נבואה (אם כי גם כאשר מגיעים לדרגה שראויה לנבואה - זה לא מבטיח את קבלת הנבואה עצמה). דבורה עמדה בכל ההכנות הנדרשות והגיע לדרגה שהיא ראויה לנבואה, וה' נתן לה נבואה. רק אסייג את דבריי שהנבואה היא מדרגה אישית - ברור שהנבואה ניתנה לנביא על מנת לומר את דברי הנבואה לאנשים אחרים שכן לשון נביא מלשון ניב שפתיים, אך מדובר על מעלה של האדם עצמו שאיננה תלויה ברצון העם, וחלק מהנביאים אף נרדפו על ידי העם. לעומת זאת, השופטים מונו על ידי עם ישראל, כאשר חלק מהם היו רחוקים מאוד ממדרגת נבואה (כיפתח) ועדיין העם קיבל את סמכות השופט עליו.
תוספות (בבא קמא דף ט"ו) כותבים שיתכן שהעם קיבל את דבורה כשופט למרות היותה אישה, בגלל נבואתה: 
והיא שפטה את ישראל בדבורה אין להביא ראיה דאשה כשירה לדון דשמא היו מקבלין אותה עליהם משום שכינה.

סוכה - רוחניות וגשמיות

הסוכה מסמלת את החיבור בין הרוחניות לגשמיות לקחים משנת מלחמה של חרבות ברזל
אוצר לדרך - אמונה

הברית, ההפרה והתקומה - לפרשות ניצבים וילך

מדוע משה רבינו כינס את עם ישראל והעביר אותו בברית שידע שהיא תופר? כיצד לומדים מהפסוקים שמדברים על עבודה זרה של עם ישראל על תחיית המתים?
אוצר לדרך - אמונה

איוב פרק ט

ביאור אוצר המקרא לספר איוב פרק ט אוצר המקרא הוא קיצור של אוצר מפרשי התנ"ך יהי רצון שהלימוד מפרק זה יהיה לעילוי נשמת תלמידי היקר יונתן אהרון גרינבלט הי"ד נפל בעת הלחימה בעזה תובב"א
אוצר המקרא על התנך

שאלות בנושא השעה

תשובות לחלק מהשאלות שנשאלתי לאחרונה
אוצר לדרך - אמונה