נחמיה פרק ו

ביאור ושננתם עם חלק מההערות לספר נחמיה פרק ו' (מהדורת תשס"ח).

מערכת אוצר התורה - ושננתם | אב תשע"ח

נחמיה פרק ו

(א) וַיְהִי כַאֲשֶׁר נִשְׁמַע לְסַנְבַלַּט וְטוֹבִיָּה וּלְגֶשֶׁם הָעַרְבִי וּלְיֶתֶר אֹיְבֵינוּ כאשר שמעו צרי יהודה, כִּי בָנִיתִי אֶת הַחוֹמָה שבניתי את חומת העיר ירושלים, וְלֹא נוֹתַר בָּהּ פָּרֶץ לא נשאר בחומה מקום פרוץ,[1] גַּם עַד הָעֵת הַהִיא בזמן ששמעו צרי יהודה שסיימתי את מלאכת בניית החומה, דְּלָתוֹת לֹא הֶעֱמַדְתִּי בַשְּׁעָרִים לא העמדתי עדיין את הדלתות בתוך השערים: (ב) וַיִּשְׁלַח סַנְבַלַּט וְגֶשֶׁם אֵלַי לֵאמֹר סנבלט וגשם שלחו אליי שליחים שאמרו לי: לְכָה וְנִוָּעֲדָה יַחְדָּו בַּכְּפִירִים בְּבִקְעַת אוֹנוֹ בוא נתאסף יחד במקום שנקרא כפירים שנמצא בבקעת אונו,[2] וְהֵמָּה סנבלט וגשם, חֹשְׁבִים לַעֲשׂוֹת לִי רָעָה חשבו לעשות לי דבר רע, ורצו להרוג אותי, ולכן קראו לי לכפירים[3]: (ג) וָאֶשְׁלְחָה עֲלֵיהֶם מַלְאָכִים לֵאמֹר שלחתי שליחים לסנבלט ולגשם שיאמרו להם: מְלָאכָה גְדוֹלָה אֲנִי עֹשֶׂה אני עוסק במלאכה חשובה,[4] וְלֹא אוּכַל לָרֶדֶת אינני יכול לרדת אליכם, לָמָּה תִשְׁבַּת הַמְּלָאכָה למה שתתבטל המלאכה,[5] כַּאֲשֶׁר אַרְפֶּהָ אם אתרפה מהמלאכה, המלאכה תשבת[6] וְיָרַדְתִּי אֲלֵיכֶם (למה שאשבית את המלאכה) כדי לרדת אליכם: (ד) וַיִּשְׁלְחוּ אֵלַי כַּדָּבָר הַזֶּה אַרְבַּע פְּעָמִים סנבלט וגשם שלחו אליי שליחים ארבע פעמים כשביקשו שארד אליהם לבקעת אונו,[7] וָאָשִׁיב אוֹתָם כַּדָּבָר הַזֶּה עניתי להם אותה תשובה, שאינני רוצה להשבית את המלאכה כדי לרדת אליהם[8]: (ה) וַיִּשְׁלַח אֵלַי סַנְבַלַּט כַּדָּבָר הַזֶּה פַּעַם חֲמִישִׁית אֶת נַעֲרוֹ סנבלט שלח אליי בפעם החמישית בקשה בידי נערו, שאפגוש אותו בקרית אונו,[9] וְאִגֶּרֶת פְּתוּחָה בְּיָדוֹ (חוץ מהשליחות על ידי הנער) שלח סנבלט אגרת שלא הייתה חתומה בחותם, וכל מי שרצה היה יכול לקרוא את תוכן הדברים. (תוכן הדברים היה כדברי השליחות של הנער, שנחמיה ירד לבקעת אונו להיפגש עם סנבלט וגשם)[10]: (ו) כָּתוּב בָּהּ הדברים שכתובים בפסוק הם הדברים שהיו כתובים באיגרת,[11] בַּגּוֹיִם נִשְׁמָע השמועה מסתובבת בין העמים,[12] וְגַשְׁמוּ אֹמֵר וגם גשם הערבי אומר כן,[13] אַתָּה וְהַיְּהוּדִים חֹשְׁבִים לִמְרוֹד עַל כֵּן אַתָּה בוֹנֶה הַחוֹמָה הסיבה שאתם בונים את החומה היא שאתם רוצים למרוד במלך,[14] וְאַתָּה הֹוֶה לָהֶם לְמֶלֶךְ ואתה רוצה להיות מלך על היהודים,[15] כַּדְּבָרִים הָאֵלֶּה כדברים האלה נשמע בעמים (שאתם רוצים למרוד במלך)[16]: (ז) וְגַם נְבִיאִים הֶעֱמַדְתָּ העמדת אנשים שיודעים לדבר בלשון יפה, (אין הכוונה כאן לנביאים שיודעים לנבא עתידות),[17] לִקְרֹא עָלֶיךָ בִירוּשָׁלִַם לֵאמֹר מֶלֶךְ בִּיהוּדָה (התפקיד אותו ייעדת לאותם נביאים הוא) לקרוא עליך בפני העם ולומר לעם שאתה הוא המלך,[18] וְעַתָּה יִשָּׁמַע לַמֶּלֶךְ כַּדְּבָרִים הָאֵלֶּה ועכשיו, לאחר שהחלטת למרוד במלך, אתה צריך לחשוש שמא הדבר ייוודע אל המלך,[19] וְעַתָּה לְכָה וְנִוָּעֲצָה יַחְדָּו ועכשיו, כיוון שאתה צריך לחשוש שמא ייוודע הדבר למלך, בוא ונתייעץ יחד כדי למצוא עצה איך למנוע מהמלך לדעת שאתה רוצה למרוד בו[20] : (ח) וָאֶשְׁלְחָה אֵלָיו לֵאמֹר שלחתי תשובה חזרה לסנבלט ואמרתי לו: לֹא נִהְיָה כַּדְּבָרִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אַתָּה אוֹמֵר אין זה נכון שבעמים מסתובבות שמועות שאני בונה את החומות כדי למרוד במלך,[21] כִּי מִלִּבְּךָ אַתָּה בוֹדָאם אתה ממציא את דברי השקר מליבך[22]: (ט) כִּי כֻלָּם מְיָרְאִים אוֹתָנוּ לֵאמֹר (בשעת בניית החומות) אתם כולכם הפחדתם אותנו ואמרתם לנו,[23] יִרְפּוּ יְדֵיהֶם מִן הַמְּלָאכָה וְלֹא תֵעָשֶׂה ייתרפו ידיהם (של בוני החומה) ממלאכת בניית החומה, וכך לא תיבנה החומה. אתם רציתם שבניית החומה לא תצא אל הפועל,[24] וְעַתָּה חַזֵּק אֶת יָדָי ועכשיו אתם פתאום רוצים לחזק את ידי במלאכת בניית החומה?[25]: (י) וַאֲנִי בָאתִי בֵּית שְׁמַעְיָה בֶן דְּלָיָה בֶּן מְהֵיטַבְאֵל אני הגעתי לביתו של שמעיה בן דליה בן מהיטבאל, וְהוּא עָצוּר שמעיה היה מעוכב לשבת בביתו,[26] וַיֹּאמֶר שמעיה אמר לנחמיה,[27] נִוָּעֵד אֶל בֵּית הָאֱלֹהִים אֶל תּוֹךְ הַהֵיכָל נתאסף אל תוך בית המקדש,[28] וְנִסְגְּרָה דַּלְתוֹת הַהֵיכָל נסגור את דלתות בית המקדש, כדי שתהיה מוגן,[29] כִּי בָּאִים לְהָרְגֶךָ כיוון שסנבלט וחבריו באים להרוג אותך,[30] וְלַיְלָה בָּאִים לְהָרְגֶךָ סנבלט וחבריו באים להרוג אותך בלילה, ולכן, אם לא תיכנס אל תוך בית המקדש, לא תהיה מוגן, שהרי החומה אינה יכולה עדיין להגן עליך, מפני שאין בחומה דלתות. שמעיה היה נביא שקר שנשכר על ידי סנבלט כדי להפחיד את נחמיה, ועל ידי שנחמיה יהיה עסוק בבריחה מפני סנבלט (בגלל דבריו של שמעיה), לא יוכל לסיים את בניין החומה[31]: (יא) וָאֹמְרָה עניתי לשמעיה, שיש שתי סיבות שלא אתחבא בית המקדש: 1) הַאִישׁ כָּמוֹנִי יִבְרָח הרי זה ביזיון אם אדם כמוני יברח מפני סנבלט. גם אני יכול להחזיר מלחמה שערה,[32] 2) וּמִי כָמוֹנִי אֲשֶׁר יָבוֹא אֶל הַהֵיכָל וָחָי הרי אדם כמוני אינו יכול לבוא אל ההיכל, שהרי אינני כהן, ואסור לי להיכנס אל ההיכל,[33] לֹא אָבוֹא בגלל שתי סיבות אלו, לא אכנס ואברח לתוך ההיכל: (יב) וָאַכִּירָה וְהִנֵּה לֹא אֱלֹהִים שְׁלָחוֹ הכרתי שה' לא שלח את שמעיה בתור נביא, ושדברי נבואתו של שמעיה הם נבואת שקר,[34] כִּי הַנְּבוּאָה דִּבֶּר עָלַי כיוון ששמעיה אמר את דבריו בנבואה. אם שמעיה היה אומר את דבריו שלא בלשון נבואה, הייתי מאמין לו, אך כיוון ששמעיה אמר את דבריו בנבואה, ידעתי שהוא משקר, שהרי ה' לא יצווה עליי לחלל את קדושת בית המקדש ולהיכנס אל ההיכל. ה' היה מצווה אותי להינצל בדרך אחרת.[35] וְטוֹבִיָּה וְסַנְבַלַּט שְׂכָרוֹ וכך ידעתי שטוביה וסנבלט שכרו את שמעיה[36]: (יג) לְמַעַן שָׂכוּר הוּא שמעיה אמר את הדברים האלה בגלל שהוא נשכר על ידי טוביה וסנבלט,[37] לְמַעַן אִירָא וְאֶעֱשֶׂה כֵּן כדי שאפחד (שסנבלט רוצה להרוג אותי) ואכנס להיכל,[38] וְחָטָאתִי (אם אכנס להיכל) ואחטא,[39] וְהָיָה לָהֶם לְשֵׁם רָע לסנבלט וטוביה תהיה אמתלה להוציא עליי שם רע, שנכנסתי אל ההיכל למרות שאני זר,[40] לְמַעַן יְחָרְפוּנִי ובכך הם יבזו אותי (ויאמרו לכולם שאני חוטא)[41]: (יד) זָכְרָה אֱלֹהַי לְטוֹבִיָּה וּלְסַנְבַלַּט כְּמַעֲשָׂיו אֵלֶּה ה': זכור בבקשה את מעשיהם של טוביה וסנבלט, שהם עשו הכל כדי למנוע את בניין החומה, ותעניש אותם על כך[42] וְגַם לְנוֹעַדְיָה הַנְּבִיאָה וּלְיֶתֶר הַנְּבִיאִים וגם תזכור את מעשיהם הרעים של נועדיה הנביאה ושאר נביאי השקר,[43] אֲשֶׁר הָיוּ מְיָרְאִים אוֹתִי שהיו מפחידים אותי כדי שלא אמשיך לבנות את החומה[44]: (טו) וַתִּשְׁלַם הַחוֹמָה בְּעֶשְׂרִים וַחֲמִשָּׁה לֶאֱלוּל בנית חומת ירושלים הושלמה ביום כ"ה אלול, לַחֲמִשִּׁים וּשְׁנַיִם יוֹם עברו חמישים ושתיים ימים מהתחלת בניית החומה ועד לסיום הבניין[45]: (טז) וַיְהִי כַּאֲשֶׁר שָׁמְעוּ כָּל אוֹיְבֵינוּ כאשר שמעו כל אויבינו שמלאכת בניית החומה הסתיימה בזמן כזה קצר,[46] וַיִּרְאוּ כָּל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר סְבִיבֹתֵינוּ הגויים שישבו מסביבנו ראו את המהירות בה בנינו את החומה,[47] וַיִּפְּלוּ מְאֹד בְּעֵינֵיהֶם אויבי ישראל הרגישו מושפלים מול אנשי יהודה, כיוון שאנשי יהודה הצליחו לבנות את החומה,[48] וַיֵּדְעוּ כִּי מֵאֵת אֱלֹהֵינוּ נֶעֶשְׂתָה הַמְּלָאכָה הַזֹּאת אויבינו הבינו שה' היה בעזרתנו בבניית החומה. בכך שבנינו את החומה במהירות כזו גדולה, אויבינו ראו שה' היה בעזרתנו במלאכת בניית החומה[49]: (יז) גַּם בַּיָּמִים הָהֵם (למרות שכולם ראו שה' היה בעזרת יהודה בבניית החומה) בימים שלאחר סיום מלאכת בניית החומה,[50] מַרְבִּים חֹרֵי יְהוּדָה אִגְּרֹתֵיהֶם הוֹלְכוֹת עַל טוֹבִיָּה מרבים שרי יהודה להוליך אגרות שלום לטוביה (למרות שטוביה הפריע ליהודה לבנות את החומה),[51] וַאֲשֶׁר לְטוֹבִיָּה בָּאוֹת אֲלֵיהֶם ואגרות שלום מאת טוביה הגיעו אל שרי יהודה[52]: (יח) כִּי רַבִּים בִּיהוּדָה בַּעֲלֵי שְׁבוּעָה לוֹ (הסיבה שהיו רבים משרי יהודה ששלחו לטוביה אגרות שלום היא) כיוון שהיו רבים ביהודה שכרתו עם טוביה ברית שלום,[53] כִּי חָתָן הוּא לִשְׁכַנְיָה בֶן אָרַח טוביה היה החתן של שכניה בן ארח שהיה שר ביהודה,[54] וִיהוֹחָנָן בְּנוֹ לָקַח אֶת בַּת מְשֻׁלָּם בֶּן בֶּרֶכְיָה ויהוחנן, שהיה בנו של טוביה, נשא לאישה את בתו של משולם בן ברכיה שהיה אדם חשוב בישראל[55]: (יט) גַּם טוֹבֹתָיו הָיוּ אֹמְרִים לְפָנַי שרי יהודה היו אומרים בפניי דברים טובים על טוביה, כדי להקניט אותי,[56] וּדְבָרַי הָיוּ מוֹצִיאִים לוֹ וכאשר ביזיתי את טוביה, היו מגלים לטוביה את מה שאמרתי,[57] אִגְּרוֹת שָׁלַח טוֹבִיָּה לְיָרְאֵנִי טוביה היה שולח אגרות כדי להפחיד אותי, כיוון שידע שהייתי מבזה אותו[58]:

 

[1] מצודות.

[2] מצודות.

[3] מצודות.

[4] מצודות.

[5] מצודות.

[6] מצודות.

[7] מצודות.

[8] מצודות.

[9] מצודות.

[10] מצודות.

[11] מצודות.

[12] מצודות.

[13] מצודות.

[14] מצודות.

[15] מצודות.

[16] מצודות..

[17] מצודות.

[18] מצודות.

[19] מצודות.

[20] מצודות.

[21] מצודות.

[22] מצודות.

[23] מצודות.

[24] מצודות.

[25] מצודות בפירושו הראשון. בפירושו השני כתב שנחמיה אומר לסבלט שמה שהיה בעבר, שרצה למנוע את בניית החומה, כבר עבר, ועכשיו, רוצה הוא להשלים עימו ושסנבלט יחזק את ידיו במלאכת בניית החומה.

[26] מצודות. א"ע: עצור מהנאות כדי לעבוד את הבורא.

[27] רש"י.

[28] מצודות.

[29] מצודות.

[30] רש"י.

[31] מצודות.

[32] מצודות.

[33] מצודות.

[34] מצודות.

[35] מצודות.

[36] מצודות.

[37] מצודות.

[38] מצודות.

[39] מצודות.

[40] מצודות.

[41] מצודות.

[42] מצודות.

[43] מצודות. א"ע הביא דעה שנועדיה הוא שמעיה.

[44] מצודות.

[45] מצודות. א"ע: 52 ימים מהיום שסנבלט שלח את האיגרת.

[46] מצודות.

[47] מצודות.

[48] מצודות. רלב"ג: "ויפלו" מלשון הפלאה, שונאי יהודה התפלאו על מהירות בניית החומה.

[49] מצודות.

[50] מצודות.

[51] מצודות.

[52] מצודות.

[53] מצודות.

[54] מצודות.

[55] מצודות.

[56] מצודות.

[57] מצודות.

[58] מצודות. רש"י: האגרות שטוביה שלח היו כדי להפחיד את נחמיה שלא יבנה את החומה.

סוכה - רוחניות וגשמיות

הסוכה מסמלת את החיבור בין הרוחניות לגשמיות לקחים משנת מלחמה של חרבות ברזל
אוצר לדרך - אמונה

הברית, ההפרה והתקומה - לפרשות ניצבים וילך

מדוע משה רבינו כינס את עם ישראל והעביר אותו בברית שידע שהיא תופר? כיצד לומדים מהפסוקים שמדברים על עבודה זרה של עם ישראל על תחיית המתים?
אוצר לדרך - אמונה

איוב פרק ט

ביאור אוצר המקרא לספר איוב פרק ט אוצר המקרא הוא קיצור של אוצר מפרשי התנ"ך יהי רצון שהלימוד מפרק זה יהיה לעילוי נשמת תלמידי היקר יונתן אהרון גרינבלט הי"ד נפל בעת הלחימה בעזה תובב"א
אוצר המקרא על התנך

שאלות בנושא השעה

תשובות לחלק מהשאלות שנשאלתי לאחרונה
אוצר לדרך - אמונה